Toiminnanohjauksen tukeminen kesällä – vinkkejä kotiin!
Kesäloma on lapsille aikaa rentoutua, leikkiä ja kerätä voimia tulevaa kouluvuotta varten. Samalla se esittää haasteen, kun koulun tarjoama säännöllisyys ja rutiinit muuttuvat.
Toiminnanohjauksen tärkeys lapsen kehityksessä: Avaimet oppimiseen ja arkielämän hallintaan
Kun ajattelemme lapsen kehitystä, keskustelu kääntyy usein tärkeisiin taitoihin kuten lukemiseen, matematiikkaan ja sosiaalisiin taitoihin. Mutta yksi olennainen näkökulma, joka ansaitsee enemmän huomiota, on toiminnanohjaus. Toiminnanohjaus on kyky suunnitella, organisoida ja saavuttaa asetettuja tavoitteita. Näitä taitoja tarvitaan jokapäiväisissä askareissa, koulutyössä ja sosiaalisissa tilanteissa. Tässä artikkelissa tutustumme siihen, miksi toiminnanohjauksen taidot ovat niin tärkeitä lapsen kehityksessä ja miten vanhemmat voivat tukea niiden kehittymistä.
Rakennuspalikoita huomiseen: Toiminnanohjauksen rooli lapsen menestyksen taustalla
Kun puhumme tulevaisuuden taidoista, usein keskitymme teknologian kehitykseen ja digitalisaation
vaikutuksiin. Mutta yksi tärkeimmistä, ja ehkäpä usein aliarvioitu, taito on toiminnanohjaus.
Toiminnanohjaus on kyky suunnitella, organisoida ja saavuttaa asetettuja tavoitteita - taito, joka
vaikuttaa merkittävästi lapsen kykyyn menestyä niin koulussa kuin sosiaalisissa suhteissakin.
Tässä artikkelissa tarkastellaan, miksi toiminnanohjauksen taidot ovat niin tärkeitä lapsen
tulevaisuuden menestykselle ja annetaan vinkkejä siitä, miten vanhemmat ja opettajat voivat
auttaa lapsiaan kehittämään näitä arvokkaita taitoja.
Toiminnanohjauksen haasteet – tunnista ja tue
Toiminnanohjauksella tarkoitetaan kykyä suunnitella, säädellä ja ylläpitää tavoitteellista toimintaa. Toiminnanohjaustaitoja tarvitaan jokapäiväisessä elämässä ja ne ovat keskeisiä erityisesti itsenäistä...
NÄKY-palvelu ja koululaisten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen: haastattelussa opettajat Minna, Vesa, Ansku ja Eeva
Toiminnanohjauksen haasteet näkyvät luokkahuoneessa oppimisen esteinä. Opettajat pyrkivät havainnoimaan oppilaiden toiminnanohjaustaitoja koulutyön lomassa, mutta haasteiden huomaaminen ei aina ole helppoa. Esimerkiksi keskittymisvaikeuksilla on monia ilmenemismuotoja, eivätkä vaikeudet aina näy päällepäin.